کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: شعر
موضوعات

اشعار



زبانحال سیدالشهدا در شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام

شاعر : سید محمد جوادی     نوع شعر : مرثیه     وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن     قالب شعر : غزل    

از گریه ات شکستم و عــالـم خراب شد            سهــم تمــام ثــانـیــه‌ها اضـطــراب شد

تیری رسید و صحبت من ناتــمام ماند            گفتــم که آب؛ تــیــر برایــم جواب شد


تیری رسید حنجرت آتش گرفت و بعد            از آتش گــلــوی تو قــلبــم کــبـاب شـد

تصویر حلق پاره‌ات ای کــودک شهید            در چشم‌های دختــرکی تـشنه قــاب شد

آنجا که مــوج‌ موج دل آب سنــگ شد            آنجا که فــوج‌ فــوج دل سنـگ آب شد

تیـری رسید و هستی من را به باد داد            آهنگ من بریــده بریده «ربــاب» شد

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل ایراد روایی و مستند نبودن موضوع تغییر داده شد

خندیدی و شکستم و عــالــم خراب شد            سهــم تمــام ثــانـیــه‌ها اضـطــراب شد

مدح و شهادت حضرت علی اصغر علیه‌السلام

شاعر : محمد سهرابی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

گریه ها حلـقه شدند پا به ركــابش كردند            دست ها چنگ زنان مـرد ربـابش كردند

مادر تشنۀ شش ماهه خود اقیانوس است            ربِّ آب است و در این جلوه سرابش كردند


بی زره آمــده از بـس كه شهــامت دارد            كس حریفش نشد و زود جــوابش كردند

تیر مرد افكن و بر طفلك شش ماهه زدند            یعــنــی انــدازۀ عبــاس حـسابش كــردند

ظاهراً اصغر است اما ز همه اکـبـر تر            چون خدا خواست بدین شیوه خضابش كردند

سر شب شیر نمی خورد، نمی خفت علی            این كه خوابیده، گُمانم كه عتــابش كردند

شورِ چشم تر او داشت اثــر می بخـشـیـد            كوفیان هلهـلـه كردند و خــرابش كــردند

بعد از این خاك سرِ هر چه ثوابِ این قوم            هر چه كردند به شه بهـر ثــوابش كردند

نخــریــدنــد دلِ ســوختــۀ ســلــطــان را            لیك اصغر جگـری داشت كه آبش كردند

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد می‌کنیم به منظور انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید

گرچه بُد زود، بـزرگ هـمــۀ قــوم شدن            چون خدا خواست بدین شیوه خضابش كردند

بیت زیر دارای ایراد معنایی و محتوایی است لذا تغییر داده شد

بعد از این خاك سرِ هر چه ثواب است كه قوم            هر چه كردند به شه بهـر ثــوابش كردند

زبانحال حضرت علی اصغر علیه السلام

شاعر : محسن ناصحی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

کنون که حـسـرت پــرواز فرصتم داده            برای بــوسه ات ای تیــر هستـم آمــاده

گمان مبر که علی رفت و مادرش هم رفت            مــرا ربــاب برای همیــن زمــان زاده


برای بــوسه زدن بر گــلوی پــارهٔ من            تمـام عــرش خــدا هم به سجــده افتاده

کسی ندیده کبوتــر شبـیه من این قــدر            که نوع پر زدنش ســاده، رفتنش ساده

نماز عاشـقـیَـم را در آسمــان خــواندم            که دست های پــدر بــوده اند ســجّــاده

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن تحریفی بودن حذف شد؛ همانگونه که بسیاری از علما و محققین همچون علامه بیرجندی؛ شیخ عباس قمی و .... در کتب کبریت احمر (ص ۱۴۱) منتخب التواریخ ( ص ۲۲۴) مقتل تحقیقی (ص۲۲۹) پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا (ص ۲۴۰) و .... تصریح کرده اند موضوع نبش قبر و سر به نیزه زدن حضرت علی اصغر صحت ندارد و تحریفی است!! این قصۀ جعلی و ساختگی برای اولین بار در قرن سیزدهم در کتاب ریاض القدس آن هم بدون هیچ استنادی تحریف شده است « کتاب ریاض القدس توسط علما و محققین تاریخی جزء کتب تحریفی معرفی شده است»؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

به نیــزه دار بگــویید قــدری آهـستــه            مباد تا که بیـفـتـد ســرم در این جــاده

شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام

شاعر : علیرضا شریف نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

خونابِ غــم به سیـنـۀ مــادر نمی رسید            این تیــرِ غیظ كرده اگر سر نمی رسید

دستِ كــمـی ز نیــزۀ ابـنِ اَنَـس نداشت            بَد می بُرید، كـاش كه تا پَــر نمی رسید


یك قطــره هم ز مهــریـۀ مــادرِ حسین            یعنی به كامِ تشنۀ اصغــر  نمی رسید؟

خیلی نداشت فــاصله تا خیــمه ها پــدر            می رفت هر چه باز به آخـر نمی رسید

كاری نداشت غیرِ خجــالت كـشـیـدنش            زیرِ عبا سرش كه به پیكــر نمی رسید

می مُـرد در تحـیُّــرِ این داغِ دلخــراش            زینب اگــر به دادِ بــرادر نـمی رسیــد

جز خنده هایِ سرخِ لب و چشمِ نیمه باز            تسكین بر آتـشِ دلِ خــواهـر نمی رسید

نبضِ پدر شمارشِ معكــوس می گرفت            نه، این گلو به بستنِ معجــر نمی رسید

تیرِ عــدو به جایِ همه سهم بــرده بود           چیزی به چشمِ حسرتِ لشكر نمی رسید

قندِ عسـل به خنــده لـبت بــاز كرده ای

در رقــصِ بــاد دلبــری آغاز كرده ای

با دستهای فـاطـمـی مـعــراج کرده ای            كوچكتــرین پـیمبــرم اعجــاز كرده ای

این روزها برای خودت اكبــری شدی            مــادر مرا چــقــدر سرافــراز كرده ای

آرامش تو بُغــضِ مرا ســرخ می كــند           ســوز دلــم به ناخن غــم ساز كرده ای

بر دستِ بینِ سلسله ام غصه خورده ای           همــدردیت هــر آیــنه ابــراز كرده ای

در بُهت بـرده ای همگان را كه با سه پر           در آسمــانِ قــافــلـه پــرواز كــرده ای

: امتیاز
نقد و بررسی

با توجه به اینکه در مقاتل معتبر تیر سه شعبه ذکر نشده است بیت زیر تغییر داده شد

تیرِ سه شعبه جایِ همه سهم بــرده بود           چیزی به چشمِ حسرتِ لشكر نمی رسید

همانگونه که در بسیاری از کتب معتبر همچون الاحتجاج، الفتوح، کشف الغمه، مقتل خوارزمی؛ بحار الانوار، نفس المهموم ، مقتل جامع و ...آمده است سیدالشهدا بدن نازنین حضرت علی اصغر را در پشت خیمه ها دفن کردند ولی موضوع نبش قبر حضرت علی اصغر در هیچ کتاب معتبری نیامده ( حتی یک کتاب معتبر) همانگونه که بسیاری از علما و محققین همچون علامه بیرجندی؛ شیخ عباس قمی و .... در کتب کبریت احمر (ص ۱۴۱) منتخب التواریخ ( ص ۲۲۴) مقتل تحقیقی (ص۲۲۹) پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا (ص ۲۴۰) و .... تصریح کرده اند موضوع نبش قبر و سر به نیزه زدن حضرت علی اصغر صحت ندارد و تحریفی است!! این قصۀ جعلی و ساختگی برای اولین بار در قرن سیزدهم در کتاب ریاض القدس آن هم بدون هیچ استنادی تحریف شده است « کتاب ریاض القدس توسط علما و محققین تاریخی جزء کتب تحریفی معرفی شده است»؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

حقّی نــداشت پشتِ حــرم جستجــو كند           ای كاش دستِ نیزه به اصغر نمی رسید

راحت به یك اشاره جدا می شد از بدن            این كار پس به منّتِ خـنجر نمی رسید

آغوشِ من برایِ تو بهتر ز نیزه نیست؟            بالا نـشـسـته ای و به من نـاز كرده ای

بیت زیر علاوه بر ایراد روایتی بالا فاقد قافیه نیز بود به همین دلیل تغییر داده شد

با جبــرئیلِ نیــزه به معــراج رفتـه ای            كوچكتــرین پـیمبــرم اعجــاز كرده ای

شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام

شاعر : مجید تال نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

سعی دارد کودکش را در عبـا پنهان کند            باید او تن را جدا؛ سـر را جدا پنهان کند

گریۀ اصغر، صدای هلـهـلـه، با تیـر خود           حرملــه باید صدا را در صــدا پنهان کند


مشتی از خون علی را ریخت سمت آسمان           خواست تا جرم زمین را در هوا پنهان کند

با غلاف خنجــری، بابا پـسر را دفن کرد           کربلا را خواست تا در کــربلا پنـهان کند

گیرم اصلا طفل خود را پشت خیمه دفن کرد          خنده های آخــرش را در کجـا پنهــان کند

: امتیاز

زبانحال حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : علیرضا شریف نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : مربع ترکیب

از خون به دستِ خویش حنا می كِشم بیا            هـر لحظــه انتظارِ تو را می كِــشم بیا

در حجله پیشِ پــایِ تو پا می كِـشم بیا            چه حســرتی برایِ عبــا می كِشم بیــا


دور و بـرم بـدونِ تو آشــوب می شود

گــلــزارِ تشنۀ تو لگـد كــوب می شود

معــنـا نــداشت با تو یتیمی بــرای من            از بسكه داشتــی همه گونه هــوایِ من

دیگر نمانده جوهـره ای در صدایِ من            شن های داغ پُــر شده از ردِّ پـایِ من

تــنهــائـیـت در آتشِ آهــم مقــیــم كرد

دیــدی مرا دچــارِ بــلائی عظیــم كرد

تغـییر كــرده شكــلِ سَــرم، زودتر بیا            سر نیــزه رفت تا جگــرم، زودتـر بیا

در معرضِ دو چــشمِ تــرم زودتر بیا            شد تكّه تكّــه بــال و پــرم زودتــر بیا

تا قــابــلِ شنــاخــتــنــم، از حــرم بـیا

تا جــان نــداده از غم من مــادرم بیــا

سر نیــزه نقشِ پیـرهنم بد كشیده است            رویِ هِجا هِجــای تنم مَـدّ كشیده است

گــلدسته ای حــوالیِ گـنبد كشیده است            مژده بده، یتیــمِ حسن قــدّ كشیده است

این لشكـر ســواره مرا دوره كرده اند

تنها به یـك اشــاره مرا دوره كرده اند

قــدرِ دعــایِ هــر سحــرت را نداشتند            اصـلاً تحــمــلِ پــدرت را نــداشتــنــد

نه، چــشــمِ دیــدنِ پســرت را نـداشتند            از من تــوقــعِ سپــرت را نــداشتــنــد

بر خاكِ این كـویر مــرا پهن كرده اند

جایِ كمی حصیر مــرا پهـن كرده اند

در چنگِ ظلمِ چند نفر زخم خورده ام            حالا بیــا ببین چقــدر زخــم خورده ام

از دستِ قومِ تنگ نظر زخم خورده ام            خیلی شبیهِ زخــمِ تَبَــر زخم خورده ام

جان می دهم كه باز بگیری ببر مــرا

حَظّ می كنم دوباره بخــوانی پسر مرا

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به جهت انتقال بهتر معنای شعر و حفظ بیشتر شأن اهل بیت تغییر داده شد

تا قــابــلِ شنــاخــتــنــم، از حــرم بـیا             تا سهــمـی از تنــم ببــرد مــادرم بیــا

بندهای زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایتهای معتبر حذف شد. زیرا مسائلی چون سنگ باران کردن حضرت قاسم، جنگ با ارزق شامی، و زیر سم اسب ماندن، نامه امام حسن و داستان بازوبند، وعروسی ایشان در کتب معتبر نیامده و جزء تحریفات عاشوراست. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا درهمین جا کلیک فرمائید.

این قـومِ غیظ كرده مرا بی هــوا زدند            در حجله استخوانِ جناقــم به جـایِ قند

ســائیده شد به هـم وسطِ آن بگــو بخند            این تــار و پود ریخته پــاشیده را ببـند

وقتی فشار رویِ گـلـو سخت می شود

كم كم اَدایِ لفظِ عمــو سخت می شود

یك لشكــر ایستــاده فقط سنگ می زند            با تیغ و تیر و نیزه هـماهنگ می زند

حالا كه گشته عرصه به من تنگ می زند            قــاتل نشسته مــویِ مرا چنگ می زند

با هر نسیـم آینه ات خــاك می خــورد

در هر هجوم زخمِ تنم چاك می خورد

بد جــور مـاه پــارۀ تو گیــرِ نعلهاست            قــرآنِ یــادگــارِ حسن زیــر نعـلهاست

نــرمیِ سیــنه ام سرِ تــأثیرِ نعلهــاست            این چند فصل حاصلِ تحریرِ نعلهاست

این بــارِ اوّل است چنیــن نا مــرّتـبــم

در پیـچ و تابِ این همه ابــرو مَعَذَّبَــم

زبانحال سیدالشهدا در شهادت حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

لالـــۀ ســــرخ پـــرپـــرم قـــاســـم             سـیــزده ســالــه یــــاورم قـــاســـم

مــاه من بین چـگــونه در غــم تــو             ریــزد از دیــده اخــتــرم قـــاســـم


تــا تـــن پــــاره پــــاره ات دیــــدم             تــازه شــد داغ اکــبــــرم قـــاســـم

سخت بــاشد مــرا که همچـو تویی             جــان دهــد در بــرابــرم قـــاســـم

سخت تــر ایـنکــه در وداع حــرم             تشنــه لب رفـتی از بــرم قـــاســـم

من تــو را بــوده ام به جــای پــدر             تــو بــه جــای بــــرادرم قـــاســـم

آمــــدنــــد از بــــرای دیــــــدارت             پــــدر و جّــد و مــــادرم قـــاســـم

لب تو خشک و چشم من دریـاست             ایــن بــود داغ دیــگــــرم قـــاســـم

خیــز ای تشنـه لب بنــوش بنــوش             آب از دیــــــدۀ تـــــرم قـــــاســـــم

تــن پــاک تــو را تــک و تــنــهــا             بســوی خیــمـه می بــرم قـــاســـم

تن به خاک و سر تو همسفر است             در ره شــــام بــا ســــرم قـــاســـم

سوز «میثم» شراری از دل ماست             شــافعش روز محــشــرم قـــاســـم

: امتیاز

شهادت حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : محمد فردوسی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع قالب شعر : مربع ترکیب

آیــیــنــۀ مرد جــمــل آمــد بـه مـیــدان             یک شیــر دل مانند یــل آمـد به میـدان

با سیــزده جــام عســل آمـد به میــدان             ای لشگــر کــوفه اجــل آمد به میــدان


باید که قبــر خــویش را آمــاده سـازید

در دل جگــر دارید اگر بر او بتــازید

رفته به بابایش که این‌گونه شریف است             از نسل پـاک صاحب دین حنیف است

قاسم اگر چه قدّ و بالایش ظریف است             امّا خدایی او سپـاهی را حــریف است

گوید به او عمّــه: به بدخــواه تو لعنت

مــه‌ پــارۀ نجمه! به بـدخــواه تو لعنت

شــاگــرد رزم حضــرت عبـاس، قاسم             آمــد ولــی در هــیــبــت عبـاس، قاسم

در بــازوانش قــدرت عبــاس، قــاسـم             به‌ به که دارد غیــرت عبــاس، قــاسم

عـمّـامـۀ او را عمـویش با نمـک بست

مانند بابایش حسـن، تحـت‌الحنک بست

قــاســم حــریف تن به تـن دارد؟ ندارد             این نوجوان جـوشن به تن دارد؟ ندارد

چیــزی کـم از بابا حســن دارد؟ ندارد             اصـلاً مگــر دشمن زدن دارد؟ نــدارد

ازدی کجــا و شیــر میــدان خطــرها

قــاسم بُــوَد رزمنــدۀ نســل قــمــرهــا

وقت پریدن ناگهان بال و پرش ریخت             یک لشکری را ریخت آخر پیکرش ریخت

از میمنه تا میسره روی سرش ریخت             از روی زین افتاد قلب مادرش ریخت

مثــل مدینه کــوچـه ای را بــاز کردند

پرتــاب سنگ و نیزه را آغــاز کردند

: امتیاز
نقد و بررسی

با توجه به اینکه داستان ارزق شامی در هیچ کتاب معتبری نیامده است و برای اولین بار در قرن دهم در روضة الشهدا تحریف شده است ابیات زیر تغییر داده شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

چیــزی کـم از بابا حســن دارد؟ ندارد             اصـلاً مگــر ازرق زدن دارد؟ نــدارد

ازرق کجــا و شیــر میــدان خطــرها             قــاسم بُــوَد رزمنــدۀ نســل قــمــرهــا

زبانحال سیدالشهدا در حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : حسن لطفی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

چشمی که بسته ای به رخم وا نمی شود            یعــنی عــمــو بــرای تو بـابـا نمی شود

ای مهربان خیــمه، حــرم را نگــاه کن            عــمــه حــریف گریــۀ زنهــا نمی شود


تا جان نــداده مــادرت از جــا بلـند شو            زخــم جگــر به گـریه مــداوا نمی شود

باید مرا به سمت حــرم با خودت بری            من خــواستــم که پــا شوم اما نمی شود

باور نمیکنم چه به روزت رسیده است            اینقــدر تکه سنگ که یکجــا نمـی شود

بی تو عمــو اسیــر تماشــا شده بـبـیـن

قــدت شبـیـه قــامت سـقـا شــده بـبـیـن

مثل دلــم تمــام تـنـت زیـر و رو شــده            دشتی از آه شـعله زنت زیر و رو شده

پیــراهــنی که بر بــدنـت بود کـنـده اند            پیراهنی که شد کـفـنـت زیر و رو شده

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل مغایرت با روایت های معتبر و مستند نبودن حذف شد زیرا مسائلی چون سنگ باران کردن حضرت قاسم، جنگ با ارزق شامی، زیر سم اسب ماندن، و عروسی ایشان در کتب معتبر نیامده و جزء تحریفات عاشوراست. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا درهمین جا کلیک فرمائید.

تقصیــر استخــوان سر راه مانده است            راه نـفـس گــمــان نکـنم، وا نمی شــود

این نعــل های تازه چه کــردند با تنت            عضوی که از تو گمشده پیدا نمی شود

از بس که اسب بر بدنت تاخت با سوار            حــتی مسیــر آمــدنت زیــر و رو شده

با من بگو به دست که افـتاده کــاکــلت            این طور موی پر شکنت زیر و رو شده

ازبس که سنگ بر سر و پای تو ریخته            از بس که نیزه روی تنت زیر و رو شده

انگــار جــای فــاصله ها پُــر نمی شود            از بس تمــامی بـدنت زیــر و رو شده

زبانحال حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

آمــدم جــان عمــو درک منــای تو کنم            خــویش را لایق دیدار خــدای تو کنــم

کـرده ام عـزم به جای پـدرم ای مـولا            جــان ناقــابل خود را به فــدای تو کنم


مادرم کرده به عشق تو کفن پوش مرا            که ز خون سرخ رخ کربـبـلای تو کنم

من که بهتر نِیَم از اکبر گـلـگون کفَنت            اذن جنگــم بده تا جـلـب رضای تو کنم

سیـزده سال نشستم به اُمیــدی که سرم            بر ســر نیــزه عـلـمــدار لــوای تو کنم

من یـتـیـمـم ز محبّت دل قــاسـم مشکن            چه شود گر که مَن سعی صفای تو کنم

رو سپیدم به بر فــاطمه کن جــان عمو            تا که در نزد پــدر حمد و ثنای تو کنم

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل تحریفی بودن تغییر داده شد؛ موضوع نامه امام حسن برای اذن جنگیدن حضرت قاسم در هیچ کتاب معتبری نیامده است و این قصۀ جعلی برای اولین بار در قرن دهم در روضة الشهدا جعل شد و هیچ سندی هم ندارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید

پدرم کرده وصیت که به قربانگاه عشق            جــان ناقــابل خود را به فــدای تو کنم

بیات زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایت‌های معتبر حذف شد، ضمناً موضوع زیر سم اسب ماندن بدن حضرت قاسم اشتباه برداشت از روایت تاریخی است؛ زیرا همانگونه که آیت الله شعرانی در ترجمه نفس المهموم، آیت الله‌ اشراقی در اربعین الحسینیه و محققین مقتل جامع تأکید می‌کنند کسانی همچون علاّمه مجلسی که نوشته‌اند بدن حضرت قاسم پایمال سُم اسب شد، در ترجمه تاریخ الامم والملوک ( تاریخ طبری ) اشتباه کرده‌اند زیرا ضمیر ذکر شده در تاریخ الامم و الملوک به عَمْرُو بْنِ سَعْدِ اَزْدِي برمی‌گردد نه حضرت قاسم؛ زیرا در ادامۀ همین گزارش نوشته شده است اسبها بدن او را پایمال کردند تا مُرد؛ هنگامی که گردوغبار فرو نشست دیدند امام حسین علیه السلام بالای سر قاسم نشسته و قاسم پاهای خود را به زمین می‌کشد. این جمله نشانگر زنده بودن حضرت قاسم است در صورتیکه متن روایت گوید کسی که بدنش پایمال سُم اسبها شد در همان لحظه مُرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

گر تنم زیــر ســم اسب لگد کوب شود            به از آن است به پا بزم عـزای تو کنم

زبانحال سیدالشهدا در حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : حسن لطفی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

بی تو در بین حــرم بانگ عــزا افتاده            وای قــاسم، عــوضِ وا عـطـشـا افتاده

چــاره ای كن كه نمــانند به رویِ دستم            عمــه ات از نفس و نـجـمـه ز پا افتاده


حـالت مــادر تـو زار شـده در خـیــمه            تا كه گیــسویِ تو در دستِ بــلا افـتاده

كار، كــارِ نظـر شــومِ حــرامی ها بود            اگــر این لالــۀ انـگــشـت نمــا افـتــاده

به دلــم مــاند عمــو نَه، كه بگویی بابا            لبت از زمــزمه و خـنـده چــرا افتاده؟

خیــز شــاید كـمـكِ لــرزش پــایم باشی            كــارم از رفتـن اكبــر به عصــا افتاده

لشگری قصد طواف تو رسید و رد شد            بدنی حــال در این سعــی و صفا افتاده

دست در زیــرِ تنت بــرده ام و میپرسم            بین این ســاقه چــرا این همه تا افتاده؟

شیشۀ عمــرِ من آرام نفس كِش بدجــور           استخــوان هایِ شكــسته به صدا افتــاده

ای ضریحِ حسنم، زود مُـشَـبَّك شده ای            در حــرم بــا تو دمِ واحــسنــا افــتــاده

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به جهت حفظ بیشتر حرمت اهل بیت تغییر داده شد

گیسویِ مــادرِ تو بــاز شـده در خیــمه            تا كه گیــسویِ تو در دستِ بــلا افـتاده

ابیات زیر به دلیل مغایرت با روایت های معتبر و مستند نبودن حذف شد زیرا مسائلی چون سنگ باران کردن حضرت قاسم، جنگ با ارزق شامی، و زیر سم اسب ماندن، عروسی ایشان در کتب معتبر نیامده و جزء تحریفات عاشوراست. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا درهمین جا کلیک فرمائید.

شده دشوار تماشای تو از سمت حــرم            چــقَــدَر سنــگ میــانِ تو و ما افــتـاده

قــد كشیدی كـمی از پا و كمی از سینه           بیــنِ انــدام تـو این فــاصلــه ها افــتاده

هركجــا تاخـتــه اسبی كمی از تو رفته           لخته خــونت همه جا در همه جا افتاده

كاكُلَت كنده شد و حرمله در مُشتَش برد           اثــر پـنـجــۀ او در ســر و پــا افــتــاده

میبــرم تا درِ خیــمـه قــد و بــالایت را           چند عضوی ز تو ای وای كجا افـتاده؟

زبانحال سیدالشهدا در شهادت حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : علی اکبر لطیفیان نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

آشنــا بـود آن صــدایِ آشنــایی که زدی            کربلا بیت الحسن شد با صدایی که زدی

خواهرم را بیشتر از هر کسی خوشحال کرد            بانگ إنّی قــاسم بن المجتـبـایی که زدی


لشکری را ریختی، آخر تنت را ریخـتند            کار دستت داد آخر ضربه هایی که زدی

استخوان سینه ات می گفت اینجایم عـمو            خوب شد پیدا شدی با دست و پایی که زدی

ذره ذره چــون علــیِّ اکبــرم میـبوسمت            این به جای بوسه هایِ بر عبایی که زدی

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مغایرت با روایات معتبر و مستند نبودن حذف شد

سیزده تا سیزده تا نیزه بیــرون می کشم            در إزای سیــزده جــام بــلایی کـه زدی

زبانحال حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : مجتبی حاذق نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

مُردن به زیر پـای تو أحلی من العسل            پرپـر شدن برای تو أحــلی من العسل

بی شک برای من پدری کرده ای؛ عمو            آن طعم بوسه های تو أحلی من العسل


آه ای عمو به شکل یتیمانه پر زدن           با نیزه تا خدای تو أحلی من العسل

من مثل مــادرت سپــر جــان حیــدرم            پهلــوی من فــدای تو أحلی من العسل

من مـی روم که از لـبۀ تیــغ بـگـذرم            من می روم بجای تو أحلی من العـسل

: امتیاز

شهادت حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : مربع ترکیب

آیــیــنــۀ جــمــال خـداونــد ذوالــجــلال            !بـر عـارضت سـلام رســول و درود آل

ای مصطفی خصائل و ای مرتضی کمال            ای فــاطمی حقیقت و ای مجـتبی جــمال


ریـحــانــۀ امـام حــســن، ژالـۀ حــسیــن

در بــاغ سبــز کــرب‌ وبــلا لالۀ حسیـن

آیــیـــنــۀ جــــمــــال دل‌آرای پــنــج‌ تــن            پا تا به سر حسینی و ســر تا به پا حسن

در بین خــانــدان حســن شــمــع انجـمـن           گل‌ بوسه‌های یــوسف زهــرات پیــرهـن

باید کــمــال حُسن پــیمــبــر بخــوانـمـت

بــایــد عــلی اکــبـرِ دیـگــر بخــوانـمـت

جان هـا فـدات باد کـه در حجله‌گاه خون            ماه رخت ز خـون جبین گـشت لاله‌گـون

عـود و عبیر و سـوز دل و شعلــۀ درون            زخمت به جای لاله به تن از عدد فزون

جای حنا خضاب ز خون گشت پیکـرت

جای ستـاره سنگ فرو ریخت بر سرت

ازخون خضاب گشت تو را دست و موی و رو            کردنـد نیــزه‌ها به تنت جـمله ســر فــرو

آبی نــبـود تـا که از آن تـر کــنـی گــلــو            خــاتــم نــهـاد در دهـن تــشنـه‌ات عـمــو

خــاتم نه! بـلکه حــلــقـۀ دامــادی تو بود

این داسـتــان حـجـلگــه شـادی تــو بــود

مـاه رخـت بـه پـردۀ خــون در زوال شد            ســرو قـد حسیـن، خــمیـد و هــلال شــد

خون دلت به خصم حــرامی، حــلال شد            جــان داشتی هنـوز و تنت پــایــمال شـد

زیــر ســم سـتـور عــمـو را صـدا زدی

تا روی دست‌های عمو دست و پـا زدی

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و تحریفی بودن حذف شد، همانگونه که بسیاری از علما و مراجع در کتب: جلاءالعیون ۵۶۹؛ منتهی الآمال ۴۴۹؛ نفس المهموم ۲۸۳؛ لؤلؤ ومرجان ۲۱۵؛ اربعین الحسینیه ۱۳۸؛ قاموس الرجال  ج۸ ص ۴۶۶؛ فواید المشاهد ۵۱؛ تحقیق درباره اوّل اربعین ۶۸۴؛ تنقیح المقال ج۲ص ۱۹؛ حماسه حسینی ج۳ ص ۲۵۵؛ کبریت احمر ۳۸۴؛ مقتل تحقیقی ۱۸۰؛ مقتل جامع ج۱ ص۱۱۹ و .... نوشته ­اند ازدواج حضرت قاسم با دختر امام حسین  تحریفی است و این قصۀ جعلی برای اولین بار در قرن دهم در کتاب روضة الشهدا بدون هیچ سندی تحریف شده است. در استفتاعی که از حضرات آیات عظام سیستانی، خامنه ای و فاضل لنکرانی صورت گرفته است آنها نیز ضمن نادرست خواندن این داستان جعلی و خیالی؛ خواندن آن را جایز ندانسته اند. (جامع المسائل ج۲ ص۶۲۰ و ۶۲۴) جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

بایـد شب عـــروســی تـو، مــاه‌پــاره‌هــا            ریــزند جــای نقل به فــرقت ستــاره‌هــا

ملک وجــود پر شــود از جـشـنــواره‌ها            گــیــرنــد تـا قــیـام قــیــامت هــزاره‌هــا

آیــنـد انــبــیـا همـه بـر دیـده‌ بــوســی‌ات

آرند گل به مجلــس جشن عــروســی‌ات

شیــرینی زفــاف تو "احلــی من العـسل"            افــتـاده بـود زلـف تـو در پــنــجـۀ اجــل

خــوش با خـدا معــامــلــه کردید از ازل            پــوشاند خــون به آرزویت جــامـۀ عمل

بـا قصــۀ تــو زنــده شــود یــاد کــربــلا

دامــادهــا فـــدای تــو دامـــاد کــــربــلا

زبانحال حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : عباس احمدی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

تا لاله گــون شود کـفـنــم بیـشتـر زدند            از قصد روی زخــم تنــم بیشتــر زدند

قبل از شروع ذکر رجز مشکـلی نبود            گفتــم که زادۀ حــسنــم بیــشتــر زدنـد


این ضربه ها تــلافی بـدر و حنین بود            گــفتــم علــی و بر دهنــم بیشتــر زدند

از جنس شیشه بود مگر استخـوان من            دیــدنـد خــوب می شکــنم بیـشتر زدند

می خـواستند از نظــر عـمق زخــم ها            پهلــو به فــاطمه بــزنم بیــشتــر زدنـد

دیــدند پا ز درد روی خــاک می کشم            در حــال دست و پا زدنـم بیشتـر زدند

: امتیاز
نقد و بررسی

بیات زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایت‌های معتبر حذف شد، ضمناً موضوع زیر سم اسب ماندن بدن حضرت قاسم اشتباه برداشت از روایت تاریخی است؛ زیرا همانگونه که آیت الله شعرانی در ترجمه نفس المهموم، آیت الله‌ اشراقی در اربعین الحسینیه و محققین مقتل جامع تأکید می‌کنند کسانی همچون علاّمه مجلسی که نوشته‌اند بدن حضرت قاسم پایمال سُم اسب شد، در ترجمه تاریخ الامم والملوک ( تاریخ طبری ) اشتباه کرده‌اند زیرا ضمیر ذکر شده در تاریخ الامم و الملوک به عَمْرُو بْنِ سَعْدِ اَزْدِي برمی‌گردد نه حضرت قاسم؛ زیرا در ادامۀ همین گزارش نوشته شده است اسبها بدن او را پایمال کردند تا مُرد؛ هنگامی که گردوغبار فرو نشست دیدند امام حسین علیه السلام بالای سر قاسم نشسته و قاسم پاهای خود را به زمین می‌کشد. این جمله نشانگر زنده بودن حضرت قاسم است در صورتیکه متن روایت گوید کسی که بدنش پایمال سُم اسبها شد در همان لحظه مُرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

تا از گــلــم گلاب غلیـظـی در آوردند            با نعــل تــازه بر بــدنم بیــشتر زدنــد

شهادت حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : علی اکبر لطیفیان نوع شعر : مرثیه وزن شعر : قالب شعر : غزل

زره انــدازه نشد پس کـفـنـش را دادنـد            کم ترین سهمیه از سهــم تنش را دادند

بی جهت نیست تماماً بغلش کرده حسین            بعد ده ســال دوبــاره حَسنش را دادنـد


قاسم انگار در آن حظه "انا الهو" شده بود            سر این "او" شدنش بود "من"ش را دادند

تا که حــرز حسنی هــمره قــاسم باشد            عمه ها تکـه ای از پیــرهـنش را دادند

داشت با ریـخـتــنش پای عمو کــم شد            چه قــدر خوب زکــات بدنش را دادند

گفت یعقوب: تن یــوسف من را بدهید            گفت یعـقــوب: ولی پیـرهنش را دادند

: امتیاز
نقد و بررسی

به بیت زیر فقط به عنوان یک تخیل شاعران میتوان نگاه کرد والا قصه ای خیالبافانه بیش نیست و صحت ندارد

تا که حــرز حسنی هــمره قــاسم باشد            عمه ها تکـه ای از پیــرهـنش را دادند

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر تغییر داده شد؛ در رزم و شهادت حضرت قاسم سنگ پرانی نبوده است بلکه بعد از آنکه دیدند نمی توانند رودر رو با ایشان جنگ کنند ناجوانمردانه و بطور دسته جمعی حمله کرده و اورا به شهادت رساندند، ضمنا نیزه به پهلو زدن نیز مستند نیست بلکه حضرت قاسم با شمشیری که به فرق مبارکشان زده شد به شهادت رسیدند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

داشت مجذوب کلیم الـلهی خود می شد            سنگ ها نیز جــواب سخـنش را دادند

زبانحال حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : قاسم صرافان نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

شور و شوقم را ببین، یاور نمی خواهی عمو؟            اکبری یک ذره کوچکتر نمی خواهی عمو؟

تاب دوریِ مرا اینجــا دل پــاکـت نداشت            قاسمت را پیش خود آن ور نمی خواهی عمو؟


چهرۀ زهــرایی ام زیباست اما یک رجز            روز آخـر با دم حیــدر نمی خواهی عمو؟

شال بردوش وگریبان باز وصورت قرص ماه            در میان کربلا محشـر نمی خواهی عمو؟

وقت رفتن تو مگر با یاد زهـرا مــادرت            بر فراز نیزه هجده سر نمی خواهی عمو؟

پیکرم گرچه ضعیف است؛ لیک نسل حیدرم            یک فدایی این دم آخـر نمی خواهی عمو؟

یادگاری از حسن بودم گلی از باغ عشق            از برادر هدیه‌ای پرپر نمی خواهی عمو؟

: امتیاز
نقد و بررسی

بیات زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایت‌های معتبر حذف شد، ضمناً موضوع زیر سم اسب ماندن بدن حضرت قاسم اشتباه برداشت از روایت تاریخی است؛ زیرا همانگونه که آیت الله شعرانی در ترجمه نفس المهموم، آیت الله‌ اشراقی در اربعین الحسینیه و محققین مقتل جامع تأکید می‌کنند کسانی همچون علاّمه مجلسی که نوشته‌اند بدن حضرت قاسم پایمال سُم اسب شد، در ترجمه تاریخ الامم والملوک ( تاریخ طبری ) اشتباه کرده‌اند زیرا ضمیر ذکر شده در تاریخ الامم و الملوک به عَمْرُو بْنِ سَعْدِ اَزْدِي برمی‌گردد نه حضرت قاسم؛ زیرا در ادامۀ همین گزارش نوشته شده است اسبها بدن او را پایمال کردند تا مُرد؛ هنگامی که گردوغبار فرو نشست دیدند امام حسین علیه السلام بالای سر قاسم نشسته و قاسم پاهای خود را به زمین می‌کشد. این جمله نشانگر زنده بودن حضرت قاسم است در صورتیکه متن روایت گوید کسی که بدنش پایمال سُم اسبها شد در همان لحظه مُرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

پیکرم شاید سم این اسب ها را خسته کرد            یک فدایی این دم آخـر نمی خواهی عمو؟

شهادت حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : رضا جعفری نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل قالب شعر : دوبیتی

اگر روز است قرص ماه پس چیست؟            اگر دریــاست دلو چــاه پس چیست؟

اگــر رزمنـده، خود و جــوشنش کو؟            عبــا و قــامت کــوتــاه پـس چیست؟


************

چنیــن که بـی قــراری وای بــر من            ســوار بــی مــهــاری وای بــر مـن

عــلی اکبــر که جوشن داشت آن شد            تو که جــوشــن نــداری وای بر من

************

خــدایــا این پــسر آیــینــۀ کـیـسـت؟            میــان خــاک این گـنـجـینــۀ کیست؟

صــدای خُــورد گــشــتــن آیــد امــا            صــدای استخــوان سیــنــۀ کیــست؟

: امتیاز

زبانحال نجمه مادر حضرت قاسم علیه السلام

شاعر : قاسم نعمتی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

سینه ات را مــادرانه هر نفس بوسیده ام            گیــسوان عـنـبـرین را به هــم تــابیده ام

سیزده سال است پای هر مناجات سحــر            عطر و بوی مجتبی را از لبت بوئیده ام


با نیــابت از پــدر هــمــراه عمـه زینبت            من به دست خود کفن بر پیکرت پوشیده ام

بعد از آن تشـیـیـع غــم بـار امام مجـتـبـی             با صدای هلهله عمری به خود لرزیده ام

استخوانهای تنت با خاک صحرا شد یکی           ای گل یاس میان خاک و خون غلطیده ام!

تار می بینم ز بس منزل به منزل در پیت           دست های پینه دارم را به سر کوبیده ام

هر دمی شد راس تو با محمل من رو به رو          خون تازه از سرم میریخت روی دیده ام

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر دارای ایراد محتوایی است و به نوعی ذم اهل بیت است لذا تغییر داده شد

در  پی آن آبرو ریــزی تشــیــیع حسن             با صدای هلهله عمری به خود لرزیده ام

بیات زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایت‌های معتبر حذف شد، ضمناً موضوع زیر سم اسب ماندن بدن حضرت قاسم اشتباه برداشت از روایت تاریخی است؛ زیرا همانگونه که آیت الله شعرانی در ترجمه نفس المهموم، آیت الله‌ اشراقی در اربعین الحسینیه و محققین مقتل جامع تأکید می‌کنند کسانی همچون علاّمه مجلسی که نوشته‌اند بدن حضرت قاسم پایمال سُم اسب شد، در ترجمه تاریخ الامم والملوک ( تاریخ طبری ) اشتباه کرده‌اند زیرا ضمیر ذکر شده در تاریخ الامم و الملوک به عَمْرُو بْنِ سَعْدِ اَزْدِي برمی‌گردد نه حضرت قاسم؛ زیرا در ادامۀ همین گزارش نوشته شده است اسبها بدن او را پایمال کردند تا مُرد؛ هنگامی که گردوغبار فرو نشست دیدند امام حسین علیه السلام بالای سر قاسم نشسته و قاسم پاهای خود را به زمین می‌کشد. این جمله نشانگر زنده بودن حضرت قاسم است در صورتیکه متن روایت گوید کسی که بدنش پایمال سُم اسبها شد در همان لحظه مُرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

تا که دیدم جای نعل اسب روی صورتت           دست بر گیسو به دور پیکرت چرخیده ام

از  قیــاس تکه های پیکــر تو با حسیـن           فرق نعـل کهنه را با نعل تــازه دیــده ام

شهادت عبدالله بن الحسن علیه السلام

شاعر : محسن عرب خالقی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : مربع ترکیب

در رگ رگش نشانـۀ خـوی کــریم بود            او وارث کــمــال پــدر از قــدیــم بــود

دست عمو به گیسوی او چون نسیم بود            این کــودکی شهید، که گـفـتـه یتیـم بود؟


وقــتی حسیــن سایــۀ بالای ســر شـود

کو آن دل یــتــیــم که تنگ پــدر شود؟

در لحظه های پُـر طپش نـوجــوانی اش            بــا آن دل کبــوتــری و آســمــانـی اش

با حکم عمّه، عمّــۀ قــامت کـمـانی اش            بر تـل زیـنـبـیــه بُـوَد دیــده بــانــی اش

اخبـار را به محضر عمّه رسانده است

دور عمو به غیر غــریـبی نمـانده است

خورشید را به دیده شفق گونه دید و رفت            از دست ماه دست خودش را کشید و رفت

از خیمه ها کبوتر عـاشق پـرید و رفت            تا قـتــلگــاه مثـل غـزالی دویــد و رفت

می رفت پا برهنه در آن صحنۀ جـدال

می گفت عمّه، جانِ عمو کن مرا حلال

دارد به قــتــلــگــاه سـرازیــر می شـود            مبهوت تیر و نیـزه و شمشیــر می شود

کم کم خمیـده می شــود و پیــر می شود            یــک آن تعــلّــلی بکــند دیــر می شـود

در موج خون حقیقت دریا نشسته است

دورش تمام نیــزه و تیــر شکسته است

دستش بریـد و گفت: که ای وای مادرم            رنگش پرید و گفت: که ای وای مادرم

در خون طپید و گفت: که ای وای مادرم            آهـی کشید و گفت: که ای وای مــادرم

وقتی که ضربه آمد و بر استخوان نشست

در عرش قلب فاطمه چون پهلویش شکست

خونش حنا به روی عمویش کشیده است            از عــرش، آفرین پــدر را شنـیده است

مشغول ذکر بانوی قـامت خمیــده است            تـیری تمام قــد به گــلویش رسیده است

تیـری که طرح حنجره اش را بهـم زده

آتش به جــان مضطر اهــل حــرم زده

یعقوب را بگو که دو تا یوسفش به چاه            مانـدنـد در میانــۀ گــرگــان یک سپــاه

فــــریــاد مـــادرانــه ای آیــد که: آه، آه            دارد صــدای اسب می آیـد ز قـتـلگــاه

ده اسب نعل خورده و سنگین تن آمدند

ارواح انـبــیــا هـمـه بـا شیـون آمـدنــد

: امتیاز

شهادت عبدالله بن الحسن علیه السلام

شاعر : حسن لطفی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

پـا گــرفـتـه در دلــم، آتـشـی پـنهــان شده            بنــد بنــدم آتش و، سیــنــه آتـش دان شده

اشک هایم می چکـد، بر لبت یعنی که باز           آسمــان تــشنــه ام، مــوسـم بــاران شــده


بین این گودال سرخ ،در دل این قـتـلـگاه            دیــدمت تنهاترین، غــرق در طوفان شده

صد نیستان ناله را، هر نفس سر می دهم           بی سر و سامان توست، آه سرگردان شده

یک طرف من بودم و، عمّه ای دل سوخته           یک طرف امّا تو و، خنجری عریان شده

نیزه ای خون می گریست، پای زخم کاریش           قصد زخمی تازه داشت، دشنه ای پنهان شده

حــال با دستت بگیــر، در میــان تـیـغ ها           زیر دستی را که از، پوست آویــزان شده

: امتیاز